Kur veda seni nauji Vyriausybės darbai?

Spausdinti

Premjeras Andrius Kubilius nuolat pabrėžia, kad svarbiausi jo vadovaujamos Vyriausybės darbai — finansinis stabilumas, energetikos projektai ir pensijų sistemos pertvarka. Tas pačias darbo gaires jis brėžia ir kitiems 2012-iems metams. Kalbant apie praeitą etapą nurodomi ir kiekybiniai jo efektyvumo rezultatai — BVP augimas ir priimti reikalingi sprendimai. Ir galiausiai, savotiškas apibendrinimas „pirmas tikslas yra sutvarkyti šalies finansus, ne Vyriausybės reitingus”, o jau „įveikus biudžeto, fiskalinio deficito problemas, galima pradėti galvoti ir apie tai, kaip įveikti reitingų deficito problemas”.

O va ta pati Lietuvos istorija iš kitos, tos kur reitingus generuoja, pusės. Rašo vienas jaunas žmogus, cituoju vos patrumpinus. „Mūsų valdžia negalvoja apie žmones, nors ir aš pats valstybę apgaudinėju, dirbu nelegaliai ir gaunu socialinę  pašalpą, bet viskas tik dėl to, kad man sveikatos draudimas nekainuotų… Jei ne tas draudimas — tai dirbčiau nelegaliai, bet pašalpos man mokėti nereikėtų. Tie politikai — ką jie padarys, juk jie nieko nepadarys: nei suvaldys to nelegalaus darbo, nei pašalpų nenuims, juk yra išties tokių žmonių, kurie gyvena iš tų pašalpų. Aš galiu ir viešai papasakoti, kaip aš gyvenu — turiu rankas ir užsidirbsiu ant tos baudos, kurią paėmiau iš valstybės. Nors tiesą sakant, aš ne paėmiau — aš tik gyvenu, kad galėčiau vaikams ne duonos plutą paduoti, bet prasuku, kad galėčiau saldainį nupirkti ir viskas… Žmonės, kurie dabar gali uždirbti tik 690 litų (o tokia išties dauguma) išgyventi šiuo metu negali, ir visas jaunimas, kuris dar likęs Lietuvoje, juk ne durni — visi taip ir gyvena imdami pašalpas ir nelegaliai dirbdami… Mums pensija neįdomi, nes mes jos nesulauksime… 63 metų sulaukęs, jei Lietuvėlėje bus, kaip dabar, aš užsitepsiu žiurknuodžių ant duonos ir vaikam nebus bėdos. Bet valstybei, kuri man užsidirbti neduoda, aš į biudžetą nemokėsiu, nes manau, kad mano darbas vertas ne 690 litų, o perpus daugiau. Ir dirbsiu, kaip ir dabar, nemokėdamas jokių mokesčiu, arba emigruosiu. Tik bėda ta, kad tikrai nesinori palikti tos sušiktos Lietuvos, kabinuos, kiek galiu…  bet, kai pagalvoji, metai bėga, o taip gyvenat neįmanoma nei savo būsto nusipirkti. Teks pavasarį važiuoti į Daniją, dirbti slėpti pinigėlius nuo valstybės ir kažkaip kažkaip vis dėlto pirkti…“

Kuo esmingai skiriasi premjero ir jauno, prie trisdešimties artėjančio, vyro ir tėvo pranešta žinia apie Lietuvą, ką tik įžengusią į  2012 metus?

Klausydamas A.Kubiliaus girdi ne politiką, o vidutinės grandies biurokratėlį, kuriam svarbiausias darbas — ataskaitos. Na skaičiukai. Kad sueitų. Kurio atsakas neapibrėžtai ateičiai — suvaldysime biudžetą, nematydami žmonių, jų nevilties, jų kelionių į nežinią, emigracijon. Suvaldysime biudžetą tais pačiais metodais (itin pigus darbas brangstant būtiniausioms prekėms ir mažėjančios viešosios paslaugos dirbančiam žmogui), kurie per trejus savo valdymo metus iš šalies išvijo per 150 tūkst. daugiausia jaunų žmonių (klausimas tyliai pleventis ore — o kas mokės prisiimtas skolas?).

Klausydamas jauną žmogų, išties girdi realią kalbą apie ekonomiką ir apie gyvenimą, girdi bundantį pilietį ir politiką, kuris svarsto ir galvoja apie dabartį (kodėl taip neteisingai, kad norėdamas vaikui saldainio, turi meluoti?) ir apie ateitį (kur vietoje pensijų reformos — žiurknuodžiai, o gal emigracija).

Tariamas politikas A.Kubilius apie žmones ir jų gyvenimus nekalba, tie žmonės jam — tiesiog instrumentai, varžteliai biudžeto dėlionėje.  Na geriausiu atveju kažkas, kas reitingus „duoda“. Bet tikrai žmogus jam nėra tas, kas gyvena, kenčia, myli ir augina vaikus. Kuris ir yra ta Lietuva. Nes  biudžetas — tai ne Lietuva? Ar aš ką ekonomikos teorijoje praleidau, kur iki biudžeto aptarimo dar būna keli šimtai puslapių apie išteklius, jų kainą, procesus, palaikančius sistemą?

Klausai jauno žmogaus ir matai žmogų suvokiantį ekonomikos logiką ir skaičiuojantį galimas naudas ir sąnaudas (nors abejoju, kad jis apie tokias rimčiau yra girdėjęs…). Girdi žmogų, mokantį vertinti tikrovę ir gyventi ne pasakose ir Turniškėse, o realybėje ir Lietuvoje.

Kalba esą konservatorius ir negirdi jokių vertybių (nebent popierines — biudžeto tomai ir antspaudas pase apie santuokos įregistravimą), jokios ekonomikos išminties. Nes kaip šeima, tai ne anspaudas popieriuje, taip ir ekonomika ne apie suvestus skaičius, o rinka — ne apie būdus mainytis prekėmis. Apsikeisti gėrybėmis viena ar kita forma sugeba atlikti ir pirmykštės gentys, ir viduramžių mugių šurmulyje klajojantys prekeiviai, ir sovietiniai žmonės, noriai imantys „paketus“, kuriuos profsąjungų malone dalina administracijos. Rinka — tai visos (VISOS) visuomenės gyvenimą palaikantis ir lemiantis mechanizmas. Kai nėra rinkos — visuomenė tvarkosi pagal papročius ir tradicijas, kurios dažnai labai žiaurios (plėšimai pakelėse Viduramžiais, nuvarymas nuo žemės Anglijoje šešioliktame šimtmetyje ar krauju ketvirtame dešimtmetyje elektrifikuota Rusija), retai  palankios silpnesniems ar tiesiog tiems, kurie tenori gyventi, o ne žaisti išlikimo žaidimą, paremtą „išstumk silpnesnį“ ir nematyk melo logika.

Kai kalba jaunas žmogus, jis atsiveria tikrovei su jos prieštaravimais  ir nenugludintu grožiu. Jis užduoda klausimą, nuo kurio, beje, ir prasideda žmonijos ėjimas į laisvę ir rinką, kaip vietą, kur visi ištekliai (darbas, kapitalas, žemė) ir visi tuos išteklius valdantys (darbuotojai, darbdaviai, žemės savininkai)  susijungia į komplikuotą žaidimą, kuriame nepamirštama, kad daiktų kainą nustato rinka. Tas klausimas — kodėl nepažeisdamas taisyklių negaliu išgyventi čia ir dabar.

Atsakymas paprastas. Rinka Lietuvoje kol kas neįvyko. Turime sistemą, kur išteklių kainas reguliuoja gana primityvūs valdžios žaidimai su jiems dėl įvairių priežasčių reikalingomis gyventojų grupėmis, visų pirma pensininkais (balsai per rinkimus) ir kai kuriomis verslo grupėmis (parama prieš rinkimus). Konkretūs pavyzdžiai. Ne kam kitam, o būtent šioms gyventojų grupėms tenka absoliuti dauguma viešųjų pinigų. Mokėdama įvairias socialines išmokas mažas pajamas (net už visą darbo dieną) gaunantiems žmonėms valstybė išties  remia  realiai bankrutavusį ar cinišką verslą.

Beje, tai, kad nėra Lietuvoje jokios faktinės rinkos, netiesiogiai patvirtina ir vienas gana paradoksalus dalykas — nors pagal apklausas lietuviai vieni iš labiausiai norinčių imtis  savo verslo Europos Sąjungoje, realiai jie tai daro santykinai retai.  Atsakymas gali būti (ir manau yra) labai paprastas  — verslas (konkuruojantis, bankrutuojantis, kylantis, smunkantis, t.y. gyvas)  yra rinkos, o ne biurokratinės erdvės fenomenas. Žmogus, kuris išties apdovanotas verslo gyslele, paprastai  yra laisvos sielos — ir, aišku, nykūs žaidimai su įvairiais „otakais“ bei veikla, kur nugali ne efektyvumas, visiems vienodos taisyklės, ekonominė logika, o elementarios „ranka ranką plauna“ normos, jam sunkiai įveikiama.

Kas beatsitiktų, atėję 2012 metai bus įdomūs  vienu aspektu — tai rinkimų metai, metai, kai barstomi pažadai ir dalinamos viltys. Manęs dažnai klausia, ar neketinu ir aš imtis politikos (ir šioje svetainėje buvo „aiškiaregių“ už bet kurio žodžio bandančių įžvelgti siekį atsisakius neįkainojamos asmeninės laisvės, tipenti į Seimą ir tarnauti galai žino kam). Ne, tikrai neisiu. Nesu politikė. Kita vertus neturiu nė vieno dabartiniam seimo nariui būtino bruožo — nemoku dainuoti, nešoku, nekalbu to, ko nesugebu matyti.

Vis dėlto vieną pažadą sau ir jums dabar duosiu (garsiai pasakius, bus lengviau vykdyti): (1) nuosekliai parodysiu, kokios realiai ekonominės idėjos (dažnai jau mirusios, bet vis dar zombiškai klajojančios Lietuvos keliais) ir galimos jų interpretacijos slypi už tų ar kitų politikų kalbų ir pažadų; ir (2) pasvarstysiu, ką tie pažadai realiai reiškia vidutinei lietuviškai šeimai, gaunančiai apie 4000 litų per mėnesį. Taip visi kartu rinksime argumentus, ar ir kam  atiduoti savo balsą.

  • 2012-01-11 | Dalia

    VA:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 0. Vertino: 2.

    P.Aušra,ar tikrai buvo būtina ,,cituojant anoniminio autoriaus (neaišku ar iš vis egzistuojančio )laišką , palikti tokį negražų epitetą apibūdinantį Lietuvą .Ar suvokiate ką darote? Laiško tekstą ,kaip pati prisipažinote ,sutrumpinote ,o šitas epitetas neužkliuvo? Liūdna,kad nė vienas komentatorius ,to nepastebėjo.Pripratome?Muzikinių apdovanojimų scenoje lauretas prapliumpa rusiškais keiksmažodžiais ,publika šypsosi…Viešuose straipsniuose terminas “s—–a Lietuva “nė vieno neįžeidžia…Įsivaizduoju ,kokios reakcijos būtų sulaukta pvz.Gruzijoje ,ten žmonės tikrai tokių išsireiškimų nepraleistų pro ausis…
    O straipsnį galėčiau apibūdinti rusišku terminu-”lomat ne stroit “…kritikuoti lengviau nei dirbti…Jūs esate teisi ,kai rašote,kad p.A.Kubilius nesirūpina savo reitingais.Viešųjų ryšių tarnybos darbas tikrai šlubuoja ,nes mažai kas Lietuvoje žino ,kiek sumažėjo biudžeto deficitas jo vadovavimo vyriausybei laikotarpiu.Ar tikrai manote ,kad p.A.Kubiliaus misija -paguosti kiekvieną verkšlenantį “nelegalą “ir nosinėle nušluostyti jam ašaras,nes tokią Jūsų poziciją pajutau iš šio straipsnio.Ar vyriausybė privalo užtikrinti,kad kiekvienas pilietis būtų laimingas ,turtingas,sveikas ir neverkšlentų ,ar nuo paties piliečio jau niekas nebepriklauso ?
    Nežinau ,ar sutinku su Jūsų mintimi ,kad esate apolitiška ,nes tam tikras politines pažiūras savo staripsniu išreiškėte,o straipsnio pabaigoje ,netgi pažadėjote padėti tiems,kurie nesusigaudo už ką balsuoti rinkimuose.
    Norėtusi Jūsų straipsniuose rasti mažiau emocijų ,daugiau dalykiškumo.

    Atsakyti  |   Į viršų
    • 2012-01-12 | "Kauno miesto kulturos ir naktinio gyvenimo inspekcija"

      VA:F [1.9.10_1130]
      Reitingas: 0. Vertino: 0.

      Jau ko ko, bet p. Aušros Maldeikienės straipsniuose dalykiškumo yra pakankamai. Kalbama konkrečiai, argumentuotai, pasiremiant faktais, skaičiais ir t.t. O vat Jūsų ponia Dalia komentare dalykiškumo nė su žiburiu nerastum, tik emocijos. P.s. Šiaip, nors ne ekonomistas, bet vistik – biudžeto deficito sumažinimas kaipo toks nieko nereiškia, jei nematome fono, kuris yra už šio fakto: kokiom priemonėm sumažintas, su kokiom arti toli siekiančiom pasekmėm ir t.t. Jei jūs p. Dalia turit savo įmonę (kuo abejoju), aš jums per savaitę galiu sumažinti kaštus 50proc. Galiu ir daugiau. Norit? Tik abejoju, ar Jums patiks tas sumažinimas. Paradoksalu, ar ne?

      Atsakyti  |   Į viršų
      • 2012-01-13 | Dalia

        VA:F [1.9.10_1130]
        Reitingas: 0. Vertino: 0.

        Jūs (Kauno miesto kultūros ir naktinio gyvenimo inspekcija )esate teisus .Mano komentaras paremtas emocijomis ,parašytas “ant karštųjų “,nes įskaudino tokie žodžių junginiai su žodžiu Lietuva , nesmagu būtų ,jei jie taptų norminiais…
        Patriotizmas nebemadingas ?Jei šis straipsnis buvo tiriamojo -provokacionio pobūdžio,tai jis sėkmingas ,nes jau seniai neberašau komentarų.Jokių.
        Jūs teisus ,aš tikrai nepriklausau verslininkų luomui ir jei Jūs jam priklausote ,suprantu Jūsų emocijas …Vis tik nenormalu ,kai dažnai pastebiu ,kad Lietuvoje dėl to ,kad blogas oras,kad darbdavys sumažino algą ar prastai užderėjo bulvės greitai bus kaltas tik A.Kubilius. Politikai turi rūpintis savo įvaizdžiu,ne visiems jis duotas tiesiog gamtos . Tai rašydama prisimenu plačiapetį politiką , mokantį su gražia šypsena ištarti “mieli Lietuvos žmonės…”ir daug moterėlių bėgdavo balsuoti dėl vienintelio argumento -”gražus vyras ” :)
        Aš taip pat nesu ekonomistė ,todėl skaitydama ekonomistų -profesionalų straipsnius ir siekdama susigaudyti vykstančiuose procesuose norėčiau rasti kuo daugiau “pagrindinio patiekalo”(skaičiukų ,paremtų šaltiniais,kritikos ir siūlomų sprendimo būdų,palyginimų su kitomis šalimis,kitų ekonomistų pozicijos ir pn.)Emocinis ekonominis -politinis padažas nėra jau taip svarbu man.Tačiau šis padažas ,ko gero puikus desertas tiems verkšlenantiems…
        Geros dienos .Su mūsų pergalės diena !

        Atsakyti  |   Į viršų
  • 2012-01-09 | Dali.us » Kai vogimas tampa norma, o žulikai laikomi herojais

    [...] 10,000 Lt. Taip švelniai užsiminė.. tik tarp kitko kad chaltūrina „be popierių“.  Kitas straipsnis  gerokai atviresnis. Jame žinoma ekonomistė p. A. Maldeikienė atvirai idealizuoja žmogų, [...]

    Atsakyti  |   Į viršų
  • 2012-01-09 | BTom

    VA:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 0. Vertino: 0.

    Norėjau paklaust, kaip manot ar lietuviai geriau gyventų, jei būtume prasidėjus krizei, pasirinkę tokią politiką, kaip lenkai? Kalbu apie PVM, Kubiliaus žmonių gąsdinimą – KRIZĖ ir pn.
    Iškart noriu pasakyt, kad keliu klausimą ne todėl, kad akivaizdžiai matosi, kad mūsų kaimynai krizę pergyvena geriau, bet todėl, kad įdomu Jūsų nuomone, kokie veiksniai nulėmė, kad jie taip išgyvena krizę?

    Atsakyti  |   Į viršų
  • 2012-01-08 | justas

    VA:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 0. Vertino: 0.

    /Klausydamas A.Kubiliaus girdi ne politiką, o vidutinės grandies biurokratėlį, kuriam svarbiausias darbas — ataskaitos. Na skaičiukai. Kad sueitų. Kurio atsakas neapibrėžtai ateičiai — suvaldysime biudžetą, nematydami žmonių, jų nevilties, /

    Ir negėda p.Maldeikienei tokią demagogija užsiiminėti? Taip Kubilius kaip beširdis buhalteris stengiasi subalansuoti biudžetą. O tai ką jam daryti? Dar skolintis? kad tik vargšui jaunam žmogui mokesčių nereiktų mokėti?

    Atsakyti  |   Į viršų
    • 2012-01-08 | aušra maldeikiene

      VA:F [1.9.10_1130]
      Reitingas: 0. Vertino: 0.

      Justai, maldeikienei negėda. Ji turi skaičius ir juos mato. Na nesueina niekas… ir kuo toliau, tuo labiau,,, Visas biudžeto subalansavimas per skolinimąsi, kad būtų atidirbinėjama pensininkams ir turtingam verslui. Tik tiek. Galite skaičiais įrodyti, kad yra kitaip?

      Atsakyti  |   Į viršų
    • 2012-01-08 | aušra maldeikiene

      VA:F [1.9.10_1130]
      Reitingas: 1. Vertino: 1.

      ????? Jūs bent suprantate, ką rašote? Ar šiaip, rašote… nes mokėtės rašyti? O kodėl ir kokius mokesčius turi mokėti 690 litų rankas gaunantis žmogus su vaikais, kuriam valstybė vis tiek moka pašalpas. Kiek tai kainuoja mokesčių mokėtojams? Šiaip prieš rašant neblogai ir skaityti ne tik pirmą sakinį… jau nekalbu — galvoti.

      Atsakyti  |   Į viršų
  • 2012-01-06 | Mykolas

    VA:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 3. Vertino: 5.

    Manau, pats laikas Pinigų kartai įdiegti ir mygtuką “nepatinka”. Šis straipsnis būtų pirmoje vietoje. ;)

    Atsakyti  |   Į viršų
  • 2012-01-06 | piliete

    VA:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 1. Vertino: 5.

    Liudna skaityti apie tai, kaip gerbiama ekonomiste gina eilini zulika. Kaip zinia, kuprotu netaiso niekas. Abejoju, ar tokiam veikejui net ir sudarius salygas, jis savo laisva valia sutiktu moketi mokescius.
    Beje, pries keleta metu teko dirbti Graikijoje. Ten klestejo nelegalus darbas ir savo akimis maciau kaip izuliai slepiami mokesciai. Siandien visi zinome kas ten vyksta dabar.

    Atsakyti  |   Į viršų
  • 2012-01-05 | Edska

    VA:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 2. Vertino: 4.

    Tokie sapaliojimai tik dar karta patvirtina, kad ekonomika tėra pseudomokslas.

    Atsakyti  |   Į viršų
  • 2012-01-05 | egle

    VA:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 0. Vertino: 0.

    Žygimantas Girdzijauskas iš Facebook- taip Danijoj moesčiai tikrai nemažesni, bet jie ten kartais grįžta, pvz.: nemokamos odontologų paslaugos (visos ir visur) vaikams iki 18m.. Man, kaip 3 vaikų mamai tai atrodo fantastiškai gerai.

    Atsakyti  |   Į viršų
  • 2012-01-05 | Egidijus Nasevičius iš Facebook

    VN:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 0. Vertino: 0.

    Žygimantai, ačiūdiev, kad apie driftą ir auto paminėjai – jau pamaniau, kad atjaunėjau… :) ))

    Atsakyti  |   Į viršų
  • 2012-01-05 | Žygimantas Girdzijauskas iš Facebook

    VN:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 4. Vertino: 6.

    Tas ginamas “jaunas žmogus” yra labai geras pavyzdys, kaip gaminama demagogija:
    Pirmiausia nenurodoma kokios jo realios pajamos ir kas tas “saldainis vaikui”? Sudaromas įvaizdis, kad žmogus gyvena gana skurdžiai, bet geriau nei minimumas. Tik ar išties tai turėta omenyje. Aš pažįstu vieną jauną žmogų, kuris labai aktyviai reiškiasi FB, tame tarpe ir Maldeikinės diskusijose. Tekstas praktiškai identiškas pacituotam. Tik maža dedalė – tas jaunas žmogus, kurį aš pažįstu, vien bankams už kreditus automobiliams (2, kurių vienas sportinis-driftinis, prikti pramogai) sumoka beveik 4000 kas mėnesį. Gyvenimo sąlygoms irgi sau ne daug ką atsako, bet skundžiasi tarsi miršta badu ir yra skriaudžiamas Kubiliaus. Gal tai ir ne tas pats jaunas žmogus, bet vistiek man įdomu – kas tie “saldainiai”? Maldeikienė dažnai pabrėžia kad mėgsta konkrečius skaičius ir juos analizuoti. Tad kur jie?
    Antra, teigiama, kad Lietuva labai jau jį skriaudžia mokesčiais ir kaip alternatyva, pasirenkama Danija. Klausimas – Danijoje mokesčiai mažesni? Vargu bau. Jie ten daug didesni ir rasti nelegalų darbą yra sunkiau. Tai gal ne mokesčių dydyje esmė, o klientų mokume? Jei klientų mokume, tai gal problema tame, jog BNP pas mus mažokas, a’ne?
    Trečia, jei Maldeikienė taip pergyvena, kad rinkos santykiai nesusiklostę ir kas ne visi dalyvauja rinkoje, tai kodėl šitaip idealizuoja asmenį, apvaginėjantį sąžiningus mokesčių mokėtojus? Jei pati teigia, kad rinkoje sąlygos turėtų būti visiems vienodos, tai kodėl kritikuoja tik oligarchus, bet mokesčių vagių nemato? Tai vienodos ar nevienodos?

    Nors Maldeikienė prisiekinėja, kad neis į Seimą, tai dar nereiškia kad rinkimuose nedalyvaus. Esu įsitikinęs, kad savo priesaiką paskutinėje pastraipoje ji laužys be sąžinės graužimo ir niekuomet nekritikuos mazuronų chebrytės. Užtat visi kiti bus kvaili ir dar kvailesni

    Atsakyti  |   Į viršų
    • 2012-01-05 | aušra maldeikiene

      VA:F [1.9.10_1130]
      Reitingas: 0. Vertino: 2.

      Ar atsiprašysite, jei nepasitvirtins?

      Atsakyti  |   Į viršų
      • 2012-01-12 | "Kauno miesto kulturos ir naktinio gyvenimo inspekcija"

        VA:F [1.9.10_1130]
        Reitingas: 0. Vertino: 0.

        Neatsiprašys. “Firma garantuoja” (c.)

        Atsakyti  |   Į viršų

Parašykite savo nuomonę

Prašome į šį lauką nieko nerašyti