http://www.medverus.lt http://www.medverus.lt http://www.superkuauto.eu http://www.superkuauto.eu

Reputacija

Spausdinti

Berods R. V. Emersonas yra kažką panašaus parašęs „Kuo garsiau jis įrodinėjo apie savo garbingumą, tuo uoliau mes skaičiavom stalo sidabrą“. Pastaruoju metu reputacijos suvokimas transformuojasi. Buvusi neabejotina vertybe ji – blanksta.

Turėjau vilties, kad pasibaigęs TV sezonas suteiks žmonėms galimybę džiaugtis saule, atostogomis, kelionėmis, iškylomis, bendravimu su artimaisiais, tačiau sąmoninga manipuliacija „rinkimai 2012“ tik suaktyvėjo. Vos ne kas savaitę atsiranda naujas judėjimas už kažką. Įdomu stebėti kaip perspektyvus deputatas paskelbia, kad kovos už… ir tuoj pat pasipila komentarai „Teisingai!“, „Seniai laikais!“, „Palaikau!“. Neilgai trukus tas pats žmogus ar asmenų grupė vėl paskelbia, kad kuriamas naujas judėjimas ir vėl pasipila tokie patys komentarai. Kyla jausmas, kad mus bando sugrūsti į „Švilpiko dieną“, kuri niekad nesibaigė Bill Murray personažui. Žinome, kad žmogaus elgesys ir veiksmai yra tikslingi, tad kyla klausimas – kam tai naudinga? Negi reputacija nieko nekainuoja? Viena didžiųjų tyrimų agentūrų įrodinėja priešingai, yra netgi reputacijos tyrimai, analizė ir reputacijos indeksas. Tačiau atskiram asmeniui buvęs kažkada svarbus garbingas žodis tarsi nustojo egzistavęs. Jei tokiu greičiu bus kuriami visuomeniniai judėjimai, tai rudeniop jų turėsime tiek kiek yra vietų Seime. Kiekvienas deputatas bus savo asmeninio judėjimo protas, garbė ir sąžinė. Turėsime naujo tipo Seimą – situacinių koalicijų, kurios bus sudaromos reikiamiems įstatymo projektams prastumti, o po to vėl – judėjimų matematinę progresiją. Ir posakis „du lietuviai – trys partijos“ taps įgyvendinta socialine realybe, o žodis „judėjimas“ taps žodžio „savaitėlė“ sinonimu.

Gal čia tokia nauja „realpolitik“? Užtvindyti mus informacijos pertekliumi padaryti balsuojančiais besmegeniais? Yra tokie hipnozės principai, kai žmogaus psichika perkraunama ir jis tampa totaliai sumišęs, o po to kabinasi už indukuotos komandos, kuria gali būti vienas žodis, vienas vienintelis hipnozės žodis. Bet koks. Psichika sutverta struktūruoti, kitaip neišvengtume chaoso. Visa tai primena M. Eriksono paradoksines hipnotines technikas.

Kaip taip atsitiko, kad reputacija prakiuro? Ar kalti tik politikai ir patologiniai vadžios siekėjai? Pabandykime pasižvalgyti ir po kitas socialinio gyvenimo ir žaidimo aikšteles. Pvz.: parduotuvė. Jei matuojiesi daiktą, tai, anot konsultantės, tinka visi, na, gal šiek tiek labiau tas, brangesnis. Ar galvoja pardavėja apie savo profesionalės reputaciją, kurią sugriauna bet kokia artimųjų kritinė pastaba apie pirkinį? Turbūt nedažna pardavėja. Labiau tikėtina, kad ji yra suinteresuota parduoti ir nemąsto apie ilgalaikes pasekmes. Jai nė motais, ką mes galvosime apie parduotuvę ir aptarnavimo kokybę. Galima atlikti nedidelį eksperimentą. Rekomenduoju. Tačiau pardavėją galima pateisinti. Galbūt ji bijo prarasti darbą, situacija ar aplinkybės ją verčia įbrukti. Ji ne tik savo noru gyvena šia diena, nes pirkėjų sumažėjo, o gyventi reikia. Tačiau kaip tai panašu į politiką. Jis irgi gyvena šia diena – bet kokia kaina suburti kritinę pasekėjų masę, kuri garantuos balsus ir kelią į seimą. Visgi, yra esminis skirtumas tarp pardavėjos ir politiko. Išmintingesnė pardavėja nebruks per prievarta, nes suvokia, kad vartotojas turi teisę daugumą prekių gražinti ir atsiimti pinigus. Na, dviejų savaičių laikotarpyje, o jei prekė brokuota – ir ilgesniame. Priklausomai nuo prekės kategorijos garantija suteikiama ir iki dviejų-trijų metų. Ar galime atsiimti seimūną kuris nevykdo įsipareigojimų? Po savaitės, po metų?

Atvirkštinis variantas. Organizacija kažką perka: prekes, paslaugas, darbo jėgą. Koks perkančiųjų tikslas? Nupirkti pigiau. Tačiau, tai ką seniai postuluoja vakarų pasaulis, ypač skandinavai – kurti bendrą, ilgalaikę pridėtinę vertę, puoselėti santykius, siekti abipusio pasitenkinimo – pas mus tai neveikia, nes norima „čia ir dabar, tuoj pat. Po manęs, tavęs, jų – nors ir tvanas“. Yra net specialus terminas „nugręžti“ pardavėją. Arba darbuotoją. Kyla klausimas. Ar turi teisę gyvuoti verslas kuris uždirba ne kurdamas kokybišką ir brangesnį produktą/paslaugą, bet taupydamas darbuotojų uždarbio sąskaita? Juk toks darbuotojas nejaučia pasitenkinimo darbu,  nėra įsipareigojęs organizacijai, nesusitapatina su jos tikslais ir organizacija per se negali uždirbti daugiau. Taip ir trypčioja, mokėdama minimalią algą. Nėra normalios plėtros, ambicijų, galu gale sveiko proto. Nes nesivystanti organizacija pasmerkta.

Kitą vertus, šiandieninėmis žiniasklaidos priemonėmis sugriauti reputaciją tapo kelių klaviatūros paspaudimų reikalu. Užtenka parašyti „prieštaringos reputacijos“, „su **** skandalu siejamas“, „-filas“ ir niekas jau neklaus kuo ta reputacija prieštaringa, kaip siejamas. Užtenka, kad į pasąmonę įsirėš faktais nepatvirtinta detalė – negatyvus vaizdinys. Tačiau ta pati žiniasklaida, jei ir negali tiesiogiai atstatyti reputacijos – gali apversti viską aukštyn kojomis ir bet koks negatyvas bus pateiktas kaip politinis ar konkurentų susidorojimas, o besiginantysis pereis į puolimą ir paskelbs save sąžinės kaliniu. Taigi, reputacija, kaip socialinės kontrolės mechanizmas dažnai neveikia. Ja galima žongliruoti, tereikia dosnaus rėmėjo.

Apie hipnozę ir jos taikymą ateityje parašysiu plačiau.

  • 2012-06-08 | Brenda Vejukste iš Facebook

    VN:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 0. Vertino: 0.

    Daugelis reputaciju aptrauktos iliuziju migla.

    Reply  |   Į viršų
  • 2012-06-07 | Inesa J.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 0. Vertino: 0.

    Reputacija transformavosi i “bloga reklama irgi reklama.. :D

    Reply  |   Į viršų
  • 2012-06-07 | Ernestas Ernis iš Facebook

    VN:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 0. Vertino: 0.

    Jei įmonė ar organizacija siekia ilgalaikių tikslų, tai reputacija yra labai svarbi. Nes informacija XXI amžiuje juda žaibišku greičiu.
    Politikoje koncentruojamasi į trupesnį laikotarpį (4 metai) meluojama tiesiai į akis ir žadama, net to ko realiai negalėtu įgyvendinti, nes paprasčiausiai nėra jokių nuobaudų už pažadų ar programos nevykdymą.
    Mano asmeninė nuomone jei prekė ar paslauga yra grūdama vos ne per prievartą, net nesuteikiant žmogui galimybės pasirinkti ar pasvarstyti, tai su ta paslauga, ar preke yra kažkas netvarkoje, kad reikia naudoti tokia agresyvią pardavimo strategiją.

    Reply  |   Į viršų
    • 2012-06-11 | Šarūnas Mačiulis

      VA:F [1.9.10_1130]
      Reitingas: 0. Vertino: 0.

      Ernestai, o ką manai apie deputatus-veteranus, po kelias kadencijas dirbančius seime? Kokia jų reputacija?

      Reply  |   Į viršų
  • 2012-06-07 | Dovile Ivaskeviciute iš Facebook

    VN:F [1.9.10_1130]
    Reitingas: 0. Vertino: 0.

    Daug

    Reply  |   Į viršų

Parašykite savo nuomonę

Prašome į šį lauką nieko nerašyti